Mahout-scan overbrugt de kloof tussen data- en businessteams
Mahout is een startup data-adviesbureau dat organisaties helpt in hun datagedreven transformatie. Sinds de oprichting anderhalf jaar geleden heeft het bureau een breed scala aan organisaties geholpen om meer waarde uit hun data te halen. Dit jaar lanceert Mahout een datamaturiteitsscan die zich richt op de onderlinge samenwerking tussen data- en businessteams.
Samenwerking als startpunt
“Van ngo’s als Oxfam Novib tot grote bedrijven als DPG Media en Heineken – allemaal hebben ze één ding gemeen: de sleutel tot een duurzame verandering ligt in een succesvolle samenwerking tussen data- en businessteams”, zegt Viola Neumann, oprichter van Mahout.
Om de volwassenheid van de samenwerking tussen data- en businessteams te meten, lanceert het adviesbureau een nieuwe datamaturiteitsscan, genaamd de Mahout Data Impact Spiegelscan.
Neumann: “Bij Mahout zijn we geobsedeerd door verbinding als startpunt van een succesvolle datagedreven transformatie. De verbinding tussen data en mens, en daarin ook de verbinding tussen data- en businessteams. We zien vaak dat juist in deze samenwerking veel van de waarde die data belooft, blijft liggen. Er zit namelijk een groot verschil tussen met elkaar praten en elkaar echt begrijpen.”
Een verschil in perspectief
Deze observatie zette het adviesbureau ertoe aan om een nieuwe scan te ontwikkelen die de onbalans tussen teams inzichtelijk maakt. “Wij snappen als geen ander de kracht van zaken meetbaar maken met behulp van data”, vertelt collega Dirk Jan Ardesch, die de scan samen met Neumann ontwikkelde.
“We helpen opdrachtgevers regelmatig met het ontwikkelen van stuurinformatie voor meer grip op hun bedrijfsvoering. Niet zo gek dus dat we op zoek zijn gegaan naar een manier om ook de samenwerking tussen teams meetbaar te maken”, legt hij uit.
“Een heel originele gedachte was dat ook weer niet”, erkent Neumann. “Er zijn talloze datamaturiteitsscans op de markt. Bij zo’n scan scoor je je organisatie op een aantal assen die te maken hebben met datamaturiteit. Het resulterende rapport is een samenvatting van jouw eigen antwoorden.”
Wat een ontzettend inspirerende ochtend! Het was een frisse en verrassend leuke workshop die veel goede gesprekken op gang bracht. We gaan naar huis met veel nieuwe inzichten en geïnspireerd door Mahouts aanstekelijke enthousiasme!
Georgette Dekker
Product Owner Datagedreven Werken bij het Spaarne Gasthuis
Neumann en Ardesch zagen echter toch nog een gat in de markt. “Bij al die scans zagen wij één essentiële tekortkoming: ze gaan allemaal uit van één perspectief. Terwijl wij uit ervaring weten dat iedere organisatie in werkelijkheid uit talloze verschillende perspectieven bestaat”, aldus Neumann.
“Business, Data, IT en Legal noemen vaak heel andere oorzaken wanneer de impact van een data-initiatief tegenvalt, legt ze uit. “Juist het verschil in deze perspectieven laat zien waar je als organisatie op moet focussen om wel die beloofde waarde uit data te realiseren.”
Een spiegel voor de organisatie
De Mahout Data Impact Spiegelscan brengt de perspectieven samen van twee hoofdrolspelers – het datateam en het businessteam. Door middel van twaalf stellingen geven de leden van beide teams aan hoe ze de datagedrevenheid en onderlinge samenwerking van hun organisatie beoordelen.
“De opzet is simpel. Maar de crux zit ‘m in dat zowel het data- als het businessteam dezelfde stellingen beoordelen”, vertelt Ardesch. “Hierdoor komen allerlei verschillen in inzicht boven water. Zoals een datateam dat zich opgejaagd voelt door strakke deadlines vanuit de business en zich hierdoor genoodzaakt voelt vaak ‘nee’ te zeggen tegen ideeën voor vernieuwende projecten. Terwijl de business die deadlines helemaal niet zo zwart-wit ziet en eigenlijk meer waarde hecht aan vernieuwing dan het datateam dacht.”
“Of een businessteam dat aangeeft goed te weten hoe het datateam waardevol ingezet kan worden, terwijl het datateam dat zelf heel anders ziet”, vult Neumann aan. “Dan blijkt dat het datateam vooral wordt ingezet om terug te kijken naar wat er is gebeurd, terwijl het datateam juist de slag wil maken naar het vooruitkijken op wat er waarschijnlijk gaat gebeuren. Het businessteam was zich onvoldoende bewust van de mogelijkheden – iets waar beide teams een verantwoordelijkheid in hebben.”
De Data Impact Spiegelscan hield mijn datateam een waardevolle spiegel voor. Wat zorgde voor nieuw begrip vanuit ons voor de business, en vanuit de business voor ons. Soms confronterend, maar vooral verbindend.
Arnoud Markus
Teamleider Data & Digital bij Natuurmonumenten
Na het invullen worden de resultaten van de scan besproken in een workshop met de leden van beide teams. Ardesch: “Hierin koppelen we terug op welke onderwerpen beide teams het met elkaar eens zijn, en waar de verschillen in perspectief liggen. Dit schept een uniek startpunt voor een gezamenlijk gesprek over de sterke punten van samenwerking binnen een organisatie, en waar deze juist wringt.”
Direct zelf aan de slag
De scan wordt positief ontvangen door organisaties, blijkt uit de pilots die Mahout heeft uitgevoerd. Zoals bij het Spaarne Gasthuis in Hoofddorp.
Georgette Dekker, Product Owner Datagedreven Werken bij het Spaarne Gasthuis: “Wat was het een ontzettend inspirerende ochtend! Het was een frisse en verrassend leuke workshop die veel goede gesprekken op gang bracht. We gaan naar huis met veel nieuwe inzichten en geïnspireerd door Mahouts aanstekelijke enthousiasme!”
Ook bij Natuurmonumenten waren de deelnemers enthousiast. “De Data Impact Spiegelscan hield mijn datateam een waardevolle spiegel voor. Wat zorgde voor nieuw begrip vanuit ons voor de business, en vanuit de business voor ons. Soms confronterend, maar vooral verbindend”, aldus Arnoud Markus, Teamleider Data & Digital bij Natuurmonumenten.
Ardesch: “Aan het einde van de workshop bepalen we samen met de deelnemers concrete acties die uit de discussie voort zijn gekomen, waarmee ze direct aan de slag kunnen om de datamaturiteit van hun organisatie samen te verhogen. De scan is daarmee een heel laagdrempelige manier om je als organisatie te laten prikkelen met nieuwe inzichten en energie om de waarde uit data te verhogen. Want dat is waar het uiteindelijk om gaat.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Consultancy.nl en eerder verschenen op dit platform.